June 12, 2012

TEKANAN PERASAAN


TEKANAN perasaan atau lazimnya disebut 'stres' sering dialami oleh setiap orang. Tidak terkecuali, sama ada orang itu pekerja bawahan atau pun pegawai atasan. Orang miskin atau pun kaya, hatta jutawan sekalipun pasti mengalami stres pada suatu-suatu masa di dalam kehidupan.

Stres adalah tindak balas terhadap sesuatu keadaan yang berlaku ke atas diri seseorang. Stres berlaku seiring dengan perwatakan diri orang tersebut yang berpunca daripada konflik dalaman, konflik luaran serta gaya hidupnya.

Konflik dalaman yang sering menjadi punca terjadinya stres ialah masalah lunturnya keyakinan diri, rendah diri, rasa cemas atau ragu-ragu, takut menghadapi kegagalan dan kurang yakin terhadap keselamatan yang diperlukan. Selain daripada itu faktor kesihatan juga merupakan konflik dalaman yang menyumbang kepada berlakunya stress. 

Manakala konflik luaran termasuklah masalah rumah tangga, kematian orang tersayang, perhubungan sesama ahli keluarga atau jiran tetangga dan kedudukan kewangan yang meruncing. Kesemua konflik tersebut menjadikan tahap stres semakin memuncak.

Gaya hidup yang tidak mengamalkan gaya hidup sihat juga menyemarakkan lagi berlakunya stres. Bukan setakat kurang bersenam secara konsisten, malah tabiat merokok, meminum minuman keras, makan makanan tidak berkhasiat, kurang rehat dan tidak cukup tidur menyumbang kepada berlakunya stres yang lebih serius.

Stres akan mengganggu fizikal, mental dan emosi.

Elakkan stres supaya hidup sentiasa sejahtera, bahagia dan tenteram

No comments:

Post a Comment